10 Mayıs 2014

Ateşli Havale Nedir Nasıl Başa Çıkılır ?

Merhabalar bugün anne adayı ve henüz yeni anne olanlara kendi deneyimlerime paylaşmak istedim. Çünkü bu konunun çocuklar için çok önemli olduğunu düşünüyorum. Benim 5 yaşında bir kızım var. Daha 6 aylıkken hastalanmıştı ve ateşi yüksekti ilaç vermemize rağmen düşmemişti ve ben emzrirken havale geçirdi. Neyse ki etrafımda insanlar vardı. Eltilerim kayın validem daha önce havaleyi bildikleri için hemen anladılar ve müdehalede bulundular. Kızım o gün içerisinde 2 kere havale geçirdi. Öncelikle havalenin geçirilmesinde
çocuğa iyi bakılması kötü bakılmasıyla alakası olmadığını belirtmeliyim. Havale geçirilmesindeki en önemli faktör ırsidir. Yani ailede varsa özellikle babada bu çocuklarında da olabilir. Benim eşimde bir günde 2 kere havale geçirmiş. Eltimin kızı çok fazla havale geçirmiş ve yoğun bakımda bile yatmış. Kızı şimdi 15 yaşında çok şükür hiç birşeyi yok. Önce çocuklarda ateşe en sonunda havaleye değineceğim.



Ateş Geleceğini Nasıl Anlarım?

  • Bebeğiniz halsizleşip üstüne ekstra masumluk geldiğinde
  • Ayakları soğumaya başladığında ( ateş esnasında ayaklar buz kesilir )
Ateş Esnasında Ne Yapmalıyım ?
  • Mutlaka evde bir ateş ölçer olması gerek. Ateşi ölçüp saate bakınız.
  • Kullandığınız ateş düşürücü şurubu içiriniz. ( ben Dolven kullanıyorum ve hızlı düşürdüğüne inanıyorum)
  • Üzerindeki fazla kıyafetleri çıkartınız. Kesinlikle üstünü örtmeyiniz.
  • Eğer titriyorsa sakın korkmayın ve asla üstünü örtmeyin.
  • Şuruptan 15 dk sonra ateşini tekrar ölçünüz. Eğer ateşi ilk ölçtüğünüz gibiyse bir bezi ıslatıp alın, koltuk altları ve bacak arasını silin. Hatta ellerinizi ıslatıp saçlarının arasında gezdirin. Baş çok önemli. Soğuk duş bile alınabilir
  • 15 dk sonra tekrar ateşini ölçün. İyi bir şurup 30 dk içerisinde etkisini gösterir ve ateşi düşmeye başlar.

Ateşinin Düştüğünü Nasıl Anlarım ?
  • Ölçüm cihazıyla ölçüldüğünde
  • Ayaklar ısınmaya başladığında
  • Terlemeye başladığında (yani türk filimlerindeki sahneler külliyen yalan kadının yüksek ateşi vardır üstünü örtmüşlerdir ve terliyordur ateşi olanlar asla terlemezler)
Ateş tamamen düşünce rahat bir nefes alırız ve üzerini tekrar giydirebiliriz.

Çocuğumun Havale Geçirdiğini Nasıl Anlarım ?

Çocuk hareketsiz kalır ve kasılır gözler kayar hatta bir süre nefes alamaz ve kollarınızın arasında öldü sanarsınız. Bu çok acı bir durum ben öldü sanmıştım o gözlerinin kayması hiç aklımdan çıkmıyor çünkü. Havale birkaç dakika sürebilir bu sırada çırpınma hareketleri de yapan oluyormuş ama benim kızım tamamen hareketsizdi.
Havale Esnasında Ne Yapmalıyım ?
  • Öncelikle panik yapmayınız bu sizin sağlıklı düşünmenize engel olur.
  • Çocuğu kucağınıza alıp yüz üstü tutup banyoda hemen başını soğuk suyla yıkayınız.
  • Hastaneye gidiniz. Gerisi doktorların işi.
Havale Engellenir mi ?

Bunun cevabını bende bilmiyorum ama dediğim gibi ailede varsa çocukta olması muhtemel. Ayrıca 0-6 yaş gurubu çocuklarda sık görülebilir. Genelde 6 yaştan sonrası görülmemiştir yada çok az görülmüştür. Yinede dikkat edilmeli.
Kızım o günden sonra havale geçirmedi ama her ateşlendiğinde yüreğimiz pırpır oluyor. Ateş düşene kadar sancılar çekiyoruz. Çoğu kez acile götürüyoruz. Evet acilde yapılanı evde de yapabiliriz ama havale geçirme riski yüksek olduğu için en azından hastanede hızlı müdehale olur diyoruz. Benim deneyimlerim böyleydi umarım faydalı olur eklemek isteyenler olursa yorum bırakabilir.

5 yorum:

  1. Çok öğretici bir paylaşım olmuş :) Emeğine sağlık

    YanıtlaSil
  2. Kızım 18 aylıkken havale geçirdiğinde eşimde bende öldüğünü düşünmüştük.Aileler için hiç unutmayacakları kötü bir deneyim.Düşen ateşe de pek aldanmamak lazım zira enfeksiyon kaynaklıysa bir süre sonra tekrar yükseliyor.Ateş düşürücü ve ateş yükseldikçe ılık duş bizim için en iyi yol oldu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet çok doğru ateşler çoğunlukla enfeksiyondan kaynaklanıyor zaten bu yüzden doktora göstermek en iyisi takviye ilaçlar lazım oluyor kızınız şimdi nasıl sizde ilaç kullandınızmı havaleden sonra 2 yıl ilaç kullandık çok şükür şimdi bir şeyi yok

      Sil
  3. Teskurlerr. :)

    YanıtlaSil

Yorumlarınız için hepinize teşekkür ederim.